Oosterkerk

Adres:   Klaverplein 2
Tel. nr.:  0525 – 686515

Met de uitbreiding van de gemeente Elburg buiten de wallen ontstond ook de behoefte aan een tweede kerkruimte in de nieuwbouwwijk.     Na veel acties en intensief voorbereidend werk kon op 8 september 1995 de eerste spade in de grond. De kerk werd gebouwd op een mooie locatie op het Klaverplein. Mede door de inzet van veel vrijwilligers kon de kerk op 27 september 1996 in gebruik worden genomen.

Het is een open, licht en ruim gebouw. Vanuit de hal komt men in de kerkzaal van ruim twintig bij vijfentwintig meter. Deze zaal biedt ruimte aan 950 zitplaatsen. Een aangrenzende zaal met schuifwanden biedt plaats aan nog ongeveer 150 personen. Verder is het gebouw multifunctioneel ingericht en voorzien van een kerkorgel en luidklok.

Kunstwerk in de Oosterkerk

Het kunstwerk aan de muur van deze kerk is gebaseerd op het vruchtbaarheidsvisioen uit Ezechiël 47. Het stelt ‘een stroom van levend water’ voor dat naar het oosten afvloeit. De naam van de kerk onderstreept dit. De maker van het kunstwerk, de Elburger kunstenaar
Ranco v.d. Ploeg, zegt het zo: “De twee lange koperen vormen stellen de beek voor, daarin bevinden zich de vissen en rondom de beek staan de bomen”.